Divendres 27 de setembre, 20:30h
orfeo futuro
stabat matEr
Música per a la Pasqua al Regne de Nàpols
Carmela Osato, soprano
Antonia Salzano, contralt
Giovanni Rota, violí I
Federico M. Valerio, violí II
Valerio Latartara, viola
Gioacchino De Padova, viola da gamba
Giuseppe Petrella, tiorba
Gabriele Natilla, arxillaüt
Silvia de Rosso, violone
Pierfrancesco Borrelli, orgue i direcció
PROGRAMA
Stabat Mater
Músiques per a la Pasqua del Regne de Nàpols
Gaetano Veneziano (Bisceglie 1665-Napoli 1716)
Responde mihi (primera lliçó del segon nocturn), per a alto, violins i baix continu
Francesco Feo (Napoli 1691-Napoli 1761)
Salve Regina, per a soprano, cordes i baix continu
1. Largo “Salve Regina”; 2 Vivace “Ad te clamamus”; 3. Largo “Ad te suspiramus”;
4. Allegro “Eia ergo”; 5. Tempo giusto “Et Jesum”; 6. Largo “O clemens”
Nicola Fiorenza (Nàpols 1700 – Nàpols 1764)
Simfonia en Sol major per a cordes i baix continu
Largo - Allegro - Grave – Allegro
Domenico Sarri (Trani 1679 – Napoli 1744)
Qui tollis peccata mundi, per a alto, cordes i b.c
Pasquale Cafaro (Galatina 1715- Napoli 1787)
Stabat Mater, per a soprano, alto, cordes i b.c
1. Andantino “Stabat Mater dolorosa”; 2. Allegretto “Cuius animam”; 3. Andantino “Quae moerebat”; 4. Andantino “Quis non posset” ; 5. Largo “Pro peccatis”; 6. Larghetto “Vidit suum”; 7. Allegro “Eia Mater”; 8. Fuga “Fac, ut ardeat”; 9. Recitativo “Sancta Mater”; 10. Amoroso andantino “Fac, ut portem”; 11. Spiritoso “Inflammatus”; 12. Andantino “Fac me Cruce”; 13. Larghetto “Quando corpus morietur”
NOTES al PROGRAMA
Per Pere Saragossa
Durant el barroc, la música a Nàpols va florir d’especial manera a l'època de la Setmana Santa, exercint un paper fonamental en les celebracions religioses als seus temples. Compositors com Gaetano Veneziano, conegut per les seves obres vocals sacres, va ser una figura destacada al panorama musical napolità. D'altra banda, Francesco Feo, amb el seu enfocament innovador a la música sacra, va introduir noves tècniques i arranjaments que van enriquir les representacions musicals de la Setmana Santa. La seva capacitat per combinar elements tradicionals amb influències contemporànies va crear un estil distintiu que podrem escoltar a la seva Salve Regina. Domenico Sarri va ser un altres dels compositors destacats d’aquell període, conegut per la seva obra mestra "Qui Tollis Peccata Mundi” que ací escoltarem. Aquest himne sacre ha perdurat al llarg dels segles com una joia musical que transcendeix el temps i encapsula l'essència mateixa del barroc tardà, amb les harmonies riques i emotives, i les melodies intricades que conviden a la contemplació i a la reflexió espiritual. Finalment, Pasquale Cafaro, amb el seu talent per a la composició vocal i instrumental, va contribuir significativament a la riquesa i diversitat de la música barroca de pasqua al regne de Nàpols. Les composicions, plenes d'energia i expressivitat, reflectien la devoció i la reverència associades amb la celebració de la Setmana Santa, oferint al públic una experiència musical inoblidable, com esperem siga pels assistents a aquest concert.
ORFEO FUTURO
L'Ensemble ORFEO FUTURO és un conjunt de geometria variable, de quartet a orquestra, reunint músics de diferents experiències internacionals al camp de la pràctica de la interpretació amb criteris històrics. El grup treballa en projectes inèdits i de gran abast creuant repertoris antics i contemporanis.
Des de l’any 2010 fins als nostres dies, han realitzat centenars de concerts i diferents treballs discogràfics, també en col·laboració amb altres artistes i grups; l’any 2019 van produir De L'Infinito, amb música de Claudio Monteverdi i el compositor Gianvincenzo Cresta (1968) en col·laboració amb el prestigiós conjunt vocal Spirito di Lione, sota la direcció de Nicole Corti, que va debutar a la Biennal de Música de Venècia i després va realitzar una gira per Itàlia i França. De nou amb el conjunt Spirito di Lione el 2021, van gravar la Missa In Illo Tempore de Claudio Monteverdi en un disc compacte per a Digressione Music.
El conjunt de cambra Orfeo Futuro està dirigit per Pierfrancesco Borrelli i té en el seu haver la participació en els festivals internacionals més importants en el camp de la música antiga, a més de ser grup resident del Festival Anima Mea que se celebra anualment a Bari i altres ciutats de la Pulla.